7 powodów dla których warto ćwiczyć

Chcesz czuć się lepiej, mieć więcej energii, a nawet poprawić długość i jakość swojego życia? Rozpocznij z nami przygodę z aktywnością fizyczną! Sprawdź siedem korzyści, które wiążą się z regularnymi ćwiczeniami i zobacz jak wprowadzić w życie zdrowe nawyki. 

1. Ćwiczenia kontrolują wagę

Treningi mogą pomóc w zapobieganiu nadmiernemu przyrostowi masy ciała lub utrzymać utratę wagi. Im intensywniejsza aktywność, tym więcej kalorii spalasz. Jeżeli dodasz do tego zdrową dietę to efekt pojawi się stosunkowo szybko. Regularne wycieczki na siłownię są świetne, ale nie martw się, jeśli nie możesz znaleźć dużej ilości czasu na ćwiczenia każdego dnia. Trzy treningi w tygodniu pod okiem trenera wystarczą. Każda aktywność jest lepsza niż żadna. Aby czerpać korzyści z ćwiczeń, po prostu bądź bardziej aktywny przez cały dzień – idź na basen, fitness lub na długi spacer. Kluczem jest spójność.

2. Ćwiczenia zwalczają choroby

Martwisz się o choroby serca? Masz nadzieję, że zapobiegniesz wysokiemu ciśnieniu krwi? Bez względu na aktualną wagę, będąc osobą aktywną zwiększa się produkcja pozytywnych dla zdrowia substancji w organizmie, lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL) lub „dobry” cholesterol, a zmniejsza się ilość niezdrowych triglicerydów. Ten dwukierunkowy sposób zabezpieczenia zdrowia sprawia, że krew płynie płynniej, co zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. Zawsze trzeba pamiętać że są dwa „filary” zdrowia – dobre żywienie i aktywność fizyczna! Regularne ćwiczenia pomagają zapobiegać lub radzić sobie z wieloma problemami zdrowotnymi,  w tym z udarem, zespołem metabolicznym, wysokim ciśnieniem krwi, cukrzycą typu 2, depresją, lękiem, wieloma rodzajami nowotworów, zapaleniem stawów i upadkami. Może również pomóc w poprawie funkcji poznawczych.

3. Ćwiczenia poprawiają nastrój

Potrzebujesz odprężenia po stresującym dniu pracy? Pomocna może być sesja w siłowni lub godzina basenu. Aktywność fizyczna stymuluje różne substancje chemiczne w mózgu, które mogą sprawić, że poczujesz się szczęśliwszy, bardziej zrelaksowany i mniej zaniepokojony. Regularne ćwiczenia zwiększają poziom pewności siebie i poprawiają samoocenę.

4. Ćwiczenia zwiększają energię

Zmęczony przez pracę lub prace domowe? Regularna aktywność fizyczna może poprawić siłę mięśni i zwiększyć wytrzymałość. Ćwiczenia dostarczają tlen i składniki odżywcze do tkanek i pomagają skuteczniej działać układowi sercowo-naczyniowemu. A kiedy twoje zdrowie serca i płuc ulegnie poprawie, masz więcej energii na codzienne obowiązki.

5. Ćwiczenia sprzyjają lepszemu spaniu

Regularna aktywność fizyczna może pomóc szybciej zasnąć, lepiej spać i pogłębić sen. Warto przy tym pamiętać, aby nie ćwiczyć zbyt późno, ponieważ osiągnie się odwrotny skutek – pobudzenie po treningu utrudni zasypianie.

6. Ćwiczenia przywracają” iskrę” do życia seksualnego

Czy czujesz się zbyt zmęczony lub nieatrakcyjny, aby w pełni cieszyć się fizyczną intymnością? Regularna aktywność fizyczna poprawi poziom energii i wygląd fizyczny, co może korzystnie wpłynąć na twoje życie seksualne. Ponadto regularna aktywność fizyczna może zwiększyć pobudzenie u kobiet. Mężczyźni regularnie ćwiczący rzadziej mają problemy z zaburzeniami erekcji niż mężczyźni, którzy nie uprawiają żadnej aktywności fizycznej.

7. Ćwiczenia mogą być zabawne… i towarzyskie!

Aktywność fizyczna może być przyjemna. Daje Ci szansę na relaks, spędzenie czasu na świeżym powietrzu lub po prostu angażowanie się w działania, które sprawiają, że czujesz się szczęśliwy. Pomaga także w umacnianiu więzi z rodziną i przyjaciółmi. Weź udział w zajęciach fitness, wybierz szlaki turystyczne lub dołącz do drużyny piłkarskiej. Znajdź aktywność fizyczną, którą lubisz i po prostu zrób to. Znudzony? Wypróbuj coś nowego lub zrób coś w otoczeniu pozytywnych ludzi, którzy dodatkowo Cię zmotywują.

Najważniejsze w ćwiczeniach

Ćwiczenia i aktywność fizyczna to świetny sposób na lepsze samopoczucie, poprawę zdrowia i dobrą zabawę. Dla większości zdrowych dorosłych lekarze zalecają co najmniej 150 minut w tygodniu umiarkowanej aktywności tlenowej, 75 minut w tygodniu intensywnej aktywności aerobowej lub połączenie umiarkowanej i energicznej aktywności. Przykłady obejmują bieganie, chodzenie lub pływanie. Dopasuj do treningu siłowego dla wszystkich głównych grup mięśniowych przynajmniej dwa razy w tygodniu, podnosząc wolne ciężary, używając maszyn do ćwiczeń siłowych lub wykonując ćwiczenia siłowe. Zaplanuj swoje działania na cały tydzień. Jeśli chcesz schudnąć, spełnić określone cele sportowe lub uzyskać jeszcze więcej korzyści, może być konieczne zwiększenie czasu aktywności fizycznej. Ale na pewno niezbędna do tego jest odpowiednia dieta. Pamiętaj, aby  przed rozpoczęciem nowego programu ćwiczeń skonsultować się z lekarzem, a potem profesjonalnym trenerem. Zwłaszcza jeśli nie ćwiczyłeś przez dłuższy czas, masz przewlekłe problemy zdrowotne, takie jak choroby serca, cukrzyca, zapalenie stawów lub masz jakiekolwiek obawy.

mgr Bartosz Guran, Manager Aqua Zdrój Squash&Fitness Center

www.facebook.com/fitnessaquazdroj

Podziel się ze znajomymi

2013 Wszelkie prawa zastrzeżone przez AQUA-ZDRÓJ Sp. z o.o.- Wdrożenie www.960pixels.pl