Kultura poprawnego saunowania

Przedstawiamy informacje dotyczące kultury poprawnego saunowania.

Z sauny korzystamy nago… W saunie fińskiej średnia temperatura powietrza wynosi 100’C, która może sprzyjać powstawaniu oparzeń podczas nieprawidłowego korzystania z niej. Strój kąpielowy nagrzewa się w innym tempie niż ciało, wykonany jest z tworzywa sztucznego, które uniemożliwia przepływ powietrza i potu, dlatego może powodować zmiany skórne (wysypka, odparzenia). Dodatkowo pod wpływem wysokiej temperatury wydziela nieprzyjemny zapach. Alternatywą dla kostiumu kąpielowego jest kilt (pareo). Wykonany jest z naturalnej tkaniny (bawełna, len, frotte), która dobrze absorbuje wilgoć, zapewnia przepływ powietrza, lekkość i komfort zasłaniając intymne części ciała. *w ostateczności może być luźno owinięty ręcznik

Ręcznik w saunie… Najlepiej dwa! Jeden żeby położyć na ławie i na nim usiąść, drugi pod stopy. Każda część ciała powinna znajdować się na ręczniku. Bezpośredni kontakt ciała z drewnem jest niehigieniczny. Wydzielany pot wsiąka w deski pozostawiając odbarwienia i nieprzyjemny zapach.

Przed wejściem do sauny… Należy zadbać o własny komfort, dlatego powinno się odpowiednio przygotować. – Z sauny nie korzystamy na czczo, ani po obfitym posiłku. Kąpiel w saunie też jest wysiłkiem. Z pustym lub pełnym żołądkiem może dojść do omdleń, złego samopoczucia. – Dokładnie myjemy i osuszamy ciało. Dzięki temu pory i gruczoły potowe będą mogły swobodnie pracować. Wycierając ciało zapobiegamy poparzeniom i utracie energii na odparowanie wody. – Zdejmujemy biżuterię, która mogłaby powodować oparzenia.

W saunie… Należy pamiętać, że im wyżej tym bardziej odczuwalna temperatura. Dlatego wchodząc do sauny dobrze jest zacząć od niższych pięter, żeby przyzwyczaić organizm. Dobrze jest mieć całe ciało na jednej wysokości, dzięki czemu nagrzewa się ono równomiernie. Przed opuszczeniem sauny powinno się na chwilę usiąść, jeżeli wcześniejsza pozycja była leżąca, zapobiegając w ten sposób zawrotom głowy. Trzeba pamiętać, że sauna jest miejscem relaksu, wyciszenia dlatego szanujemy komfort innych. Nie prowadzimy głośnych rozmów, dyskusji.

Po seansie w saunie… Udajemy się pod zimny natrysk. Należy spłukać z siebie pot, najlepiej zaczynając od stóp i stopniowo idąc ku górze. W ten sposób zamykane są pory, zwężają się naczynia krwionośne powodując wolniejszy przepływ krwi. Schładzanie ciała (również przebywając w chłodnym powietrzu) powinno trwać minimum tyle czasu ile trwała kąpiel w saunie. Płyny należy uzupełnić dopiero po całkowitym zakończeniu saunowania, ponieważ picie wody podczas pocenia się i w czasie przerw pomiędzy wejściami nie umożliwia pełnego oczyszczenia organizmu.

 

Podziel się ze znajomymi

2013 Wszelkie prawa zastrzeżone przez AQUA-ZDRÓJ Sp. z o.o.- Wdrożenie www.960pixels.pl